Empatia w biznesie – ciekawe po co?

Jako przedsiębiorczyni nie raz i nie dwa zadawałam sobie pytanie „PO CO?” – po co mój Klient miałby kupić moje usługi, dlaczego właśnie u mnie i co mnie odróżnia od konkurencji. Mój biznes – wspieranie w organizacji i prowadzeniu webinariów, facylitacja spotkań, facylitacja graficzna, czy wreszcie pomoc w przygotowaniu się do ważnego wystąpienia publicznego – to biznes oparty na relacjach. Zanim zacznę współpracę muszę i lubię zrozumieć potrzeby i bolączki Klienta, a kiedy kończę, lubię wiedzieć w czym najbardziej pomogłam, co dzięki współpracy ze mną było łatwiejsze, przyjemniejsze, skuteczniejsze. W poszukiwaniu lepszej propozycji pomaga MAPA EMPATII… jedno z narzędzi stosowanych także w myśleniu projektowym – czyli Design Thinking.

 

dzielenie się wiedzą, rozmowa, otwarte przyznanie się do wiedzy lub niewiedzy

Mapę empatii narysowaną na kartce miej zawsze przy sobie. Gdy planujesz np. konferencję, zastanów się z zespołem, jaki efekt chcielibyście osiągnąć? Jak chcielibyście, aby uczestnik się poczuł? Co chcielibyście, aby zrobił, gdy wróci do domu/ biura? Co miałby powiedzieć? Co miałby pomysleć? Do zastosowania od ręki.

Obejrzyj nagranie webinarium „Design Thinking czyli dlaczego innowacja zaczyna się od empatii”.

Tym razem moimi gośćmi byli:

  • Noemi Gryczko, która wykorzystuje zasady design thinking na co dzień przy realizacji wydarzeń, projektów i szkoleń.
  • Krzysztof Ożóg z Fuzers, trener i facylitator w procesach opartych o zasady design thinking.
  • Nasze webinarium odbyło się pod czujnym okiem Artura Kostowskiego z Webinaria24

Webinar zgromadził 96 osób z Polski, Niemiec, Portugalii, Irlandii, Anglii, Belgii, które dyskutowały, pytały, dzieliły się wiedzą, podpowiadały sobie – razem stworzyliśmy społeczność uczącą się! Dziękujemy!

Czas trwania: 63 minuty
0:00 – 3:00 – dużo śmiechu zamiast wstępu i parę słów o user experience, czyli doświadczeniu użytkownika
3:00 – 09:02 – podróż pociągiem, czyli co to jest ścieżka klienta (customer journey)
09:02 – 12:54 – empatia, głupie patenty i mapa
12:54 – 21:30 – co to jest design thinking
21:30 – 28:25 – pokaż, nie gadaj
28:25 – 32:40 – zapytaj ludzi czego chcą
32:40 – 44:11 – czy mój pomysł jest najlepszy?
44:11 – 45:30 – dla kogo jest design thinking?
45:30 – 01:03:00 – sesja pytań i odpowiedzi z uczestnikami webinarium

Jak otworzyć ludzi na popełnianie błędów, które jest trudnym tematem w Polsce?

Patrycja

Potraktuj porażkę jako element procesu. Popełniaj błędy i ucz się z nich – to jak poligon doświadczalny 🙂

Ewa

Ale się cieszę, że trafiłam na Dorotę dzisiaj!

Małgorzata

W trakcie webinarium zawsze dzielę się wartościowymi linkami. Znalezione, wyselekcjonowane, warte uwagi – sprawdźcie sami. Tym razem spis i opis większości linków przygotowała Noemi Gryczko (love, love, love!)

  • Archiwum „głupich patentów” – a wśród nich nasza parasolka dla psa
  • Znakomity zbiór narzędzi design thinking wraz z opisem użycia – po polsku – cud, miód, malina!
  • Zajrzyj na stronę prowadzoną przez IDEO.ORG zawierającą przegląd narzędzi przydatnych na różnych etapach procesu design thinking. Sprawdź też Design Kit – od obserwacji i badań do prototypowania. Strona w języku angielskim.
  • Przewodnik „Myślenie projektowe w bibliotekach” przygotowany z myślą o instytucjach kultury, które chcą być atrakcyjne i potrzebne dla użytkowników. Publikacja opracowana przez IDEO.ORG we współpracy z zespołami bibliotekarzy na całym świecie, zawiera studia przypadków i podpowiedzi, jak wykorzystać poszczególne narzędzia myślenia projektowego. Nie tylko dla bibliotekarzy! Strona w języku polskim.
  • Rysunkowe zasady design thinking: Pokaż, nie gadaj! Dropbox – umysł projektanta.JPG
  • Drewniany klocek, czyli pradziadek smartfona dostępny jest w Computer History Museum in Mountain View, CA. Był wystrugany przez Jeffa Hawkinsa, który zastanawiał się, czy ludzie będą skłonni na codzień nosić w kieszeni urządzenie elektroniczne zawierające książkę adresową, notatnik, listę rzeczy do zrobienia i kalendarz. Hawkins w ten sposób stał się twórcą Palm Pilota. 
  • The Museum of Failed Products (Muzeum Nieudanych Produktów) prowadzone obecnie przez firmę badawczą GfK Custom Research North America w Ann Arbor, stan Michigan. Muzeum odwiedzają chętnie konsultanci i projektanci i wszyscy ci, którzy chcą przekonać się, że warto testować swoje pomysły z użytkownikami, zanim wypuści się je na rynek. Więcej: Happiness as a glass half empty, Oliver Burkeman, Life and style, The Guardian

Chyba nie pozostaje nic innego jak empatycznie „wejść w buty” naszych Klientów. Zgadzasz się?

A tu kolejne inspiracje – klik…

Facebook